Det är inte ovanligt att de stora företagen som är med och sponsrar evenemang som VM driver olika kampanjer där man försöker att stärka associationen mellan varumärket och mästerskapet. Coca Cola® är en utav sommarens VM-sponsorer och idag lanserar man ett samarbete med det svenska fotbollslandslaget. Från och med nästa vecka kommer man kunna köpa specialdesignade cola-burkar med illustrationer utav några av landslagets största stjärnor.
Samarbetet är unikt och detta är första gången som läskföretaget sätter fotbollsspelare på sina burkar. Spelarna som man kommer kunna hitta på varuhyllorna är Robin Olsen, Mikael Lustig, Jimmy Durmaz, Marcus Berg, Albin Ekdal och Andreas Granqvist.
– Fotboll förenar, inspirerar och engagerar människor världen över. Coca-Cola har ju en lång historik av fotbollsevenemang och därför är vi verkligen stolta över att för första gången i Sverige ha illustrationer av landslagsstjärnor på våra burkar, säger Olivia Enquist, marknadsdirektör på Coca-Cola AB i Svenska Fotbollsförbundets pressmeddelande.
Alla illustrationer av spelarna finns tillgängliga i smakerna Coca-Cola® classic, Coca-Cola zero® sugar och Coca-Cola® light och säljs i begränsad upplaga.
Redaktör & Sportjournalist
[email protected]
Tragiskt.
Jag förstår att pengarna är välkomna men att låta våra toppidrotssmän och kvinnor göra reklam för en produkt som är en starkt bidragade orsak till att över 50% av den svenska befolkningen är överviktiga eller feta samt att ca 500’000 har diabetes går inte ihop.