Foto: FIFA.com
Det var den åttonde mars, i samband med internationella kvinnodagen, som den officiella postern för dam-VM i fotboll visades upp i Paris. Färgerna och motivet ska symbolisera mästerskapets kreativa koncept, de tävlande lagen och jämställdhet. Några dagar senare, den elfte mars, lanserades även Nikes matchställ, för första gången specifikt framtagna för dam-VM.
De gula skärvorna i postern representerar ljus. Kvinnans vajande hår anspelar på att kvinnors ställning stärks världen över. Kvinnans målmedvetna ansiktsuttryck, och ambitiösa blick, ska reflektera de 24 landslagen och deras strävan efter att bli mästare.
Att de valde att avtäcka postern på internationella kvinnodagen är ingen slump. Ana Brito, chef för FIFA:s varumärkeshantering, säger att postern representerar andan i mästerskapet och i förbundet.
”I postern finns en kvinna med ett bestämt och självsäkert uttryck, som visar på önskan att
krönas till världsmästare. De ljusgula skärvorna får en att tänka på mästerskapets officiella
slogan, Dare to Shine.”
En del av dam-VM 2019
”Den här postern är en del av mästerskapets identitet, precis som maskoten Ettie”, konstaterade en leende Brigitte Henriques, vicepresident för Local Organising Committee (LOC) och Franska Fotbollsförbundet, efter avtäckningen.
”Mästerskapet börjar om 92 dagar, och känslorna av förväntan växer.”
Nike har lanserat historiska matchställ
För första gången har Nike designat matchställ specifikt för ett damfotbollsmästerskap. Närmare bestämt är det 14 landslag som fått sina hemma- och bortaställ formgivna av dem. Nike började jobba med dam-VM år 1995, men tidigare matchställ har varit varianter på herrlandslagens ställ. Nu är de alltså, från början, framtagna just för damlandslagen.
Första matchen är slutsåld
Öppningsmatchen är redan slutsåld, och 600 000 av totalt 1,3 miljoner biljetter har sålts hittills. Flest biljetter har fransmännen köpt, som stått för 53 procent av försäljningen. Värt att nämna är att fans från USA och Nederländerna har köpt en stor del av biljetterna. Amerikanska fans har köpt 23 procent av dem, medan nederländska fans står för nio procent.
Artikeln är skriven av:
Anders Granström – Ansvarig utgivare & Sportjournalist
[email protected]
073-9917157
Redaktör & Sportjournalist
[email protected]
Kommentera gärna